ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΒΡΕΦΙΚΗ ΕΩΣ ΤΗ ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΒΡΕΦΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
- Από τον 6ο μήνα και μετά τα βρέφη μπορούν να διαφοροποιούν τα συναισθήματά τους και να τα αποτυπώνουν με κλασικές εκφράσεις στο πρόσωπο.
- Με το τέλος του 1ου χρόνου, τα βρέφη μπορούν να διακρίνουν αν κάποιο πρόσωπο αποτελεί “απειλή” ή πότε έχουν να αντιμετωπίσουν μια καινούρια κατάσταση και με τον δικό τους τρόπο εκφράζουν δυσφορία ή έκπληξη αντίστοιχα.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
- Είναι πλέον γεγονός και στα μέσα του 2ου χρόνου, τα νήπια ξεκινούν να κατανοούν κοινωνικούς κανόνες.
- Ελέγχουν σε αρχικό επίπεδο τη συμπεριφορά τους.
- Εκδηλώνουν ενσυναίσθηση για πρώτη φορά (ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα και τις ανάγκες των άλλων).
- Τον 4ο χρόνο ξεκινούν να διαχειρίζονται ακόμα περισσότερο τα συναισθήματά τους, κατανοώντας και τις αιτίες τους.
- Στο τέλος του 5ου έτους, είναι σε θέση να περιγράψουν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο τις βασικές συναισθηματικές τους εμπειρίες όπως, πώς είναι να είσαι χαρούμενος, λυπημένος κλπ.
Τι προκαλεί μη ομαλή συναισθηματική ανάπτυξη στα παιδιά.
- Όταν αμφισβητούνται (π.χ. “Είναι αστείο να φοβάσαι το σκυλάκι”), ή αγνοούνται τα συναισθήματα των παιδιών από το οικογενειακό, σχολικό και το ευρύτερο κοινωνικό τους περιβάλλον.
- Όταν το οικογενειακό περιβάλλον απαγορεύει ή κατακρίνει την έκφραση δυσάρεστων συναισθημάτων (π.χ “Οι άνδρες δεν κλαίνε”).
- Οι παραπάνω στάσεις των ενηλίκων, ωθούν το παιδί στο να εσωτερικεύει και να μην εκφράζει τα συναισθήματά του, δημιουργώντας ένα αποκλίνοντα συναισθηματικό προφίλ.
Για ποιο λόγο η συναισθηματική νοημοσύνη-αγωγή πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής καθημερινότητας των παιδιών μας
- Παιδιά με χαμηλή συναισθηματική νοημοσύνη, έρχονται αντιμέτωπα με δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση και επαφή με τους συνομηλίκους τους, ενώ προβλήματα εκδηλώνονται και κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Στον αντίποδα, παιδιά με ομαλό συναισθηματικό προφίλ μπορούν να διαχειριστούν ικανοποιητικά καταστάσεις τόσο στο οικογενειακό, όσο και στο σχολικό πλαίσιο, εκδηλώνοντας αποδεκτές συμπεριφορές και αποδεδειγμένα καλύτερες σχολικές επιδόσεις.
- Ένα παιδί με υψηλό δείκτη συναισθηματικής νοημοσύνης, έχει σχηματίσει θετική αυτο-εικόνα και έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Είναι πρόθυμο και σίγουρο να εξερευνήσει νέα πράγματα και να διευρύνει τους γνωστικούς και κοινωνικούς του ορίζοντες. Ένα τέτοιο παιδί, αναμφισβήτητα θα εξελιχθεί σε έναν ενήλικα με σταθερότητα στις διαπροσωπικές του σχέσεις.
Εμείς στον Μουσικό κήπο «πειραματιζόμαστε» με τα συναισθήματα! Μέσω της πρώιμης συναισθηματικής αγωγής, μαθαίνουμε ποια είναι τα συναισθήματα, σε τι μας χρησιμεύουν, πώς μπορούμε να τα αναγνωρίσουμε, να τα διαχειριστούμε και να τα εκφράσουμε. Τα παιχνίδια, η μουσική, ο χορός και το θέατρο μας βοηθούν να αντιληφθούμε τη δική μας συναισθηματική νοημοσύνη και να δουλέψουμε ομαδικά τη σημασία του ανήκειν, του συνεργάζεσθαι, του μοιράζειν και του μοιράζεσθαι. Επιπλέον, οι στόχοι μας αφορούν και τους γονείς – κηδεμόνες, οι οποίοι θα υποστηριχθούν και θα ενισχυθούν σε μέσω ανάλογων φύλλων εργασίας Συναισθηματικής Αγωγής αλλά και παρακολούθησης σχολής γονέων.
Όλοι μαζί συνεργατικά, γονείς-κηδεμόνες και μέλη του Μουσικού Κήπου, βοηθάμε τα παιδιά μας να πιστέψουν στον εαυτό τους, στην μοναδικότητα τους, στα ταλέντα και σε κάθε τους ικανότητα. Έτσι μόνο θα διαμορφώσουν υψηλές ηθικές αξίες αλλά και θετική στάση για τη ζωή.